Prawo cywilne i karne





Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie





Blog > Komentarze do wpisu

Opóźnienie lotu odszkodowanie

Odszkodowanie za opóźniony lot



Za spóźniony lot samolotem możesz dostać odszkodowanie (gdy podróżujesz z rodziną - nawet kilka tysięcy złotych!). I nie dotyczy to bynajmniej garstki podróżnych, bo samoloty często mają opóźnienie.

Uwaga! W ciągu pierwszych trzech tygodni wakacji prawo do odszkodowania za opóźniony lot (średnia wysokość 278 euro), zyskało ponad 12.5 tys. podróżujących z polskich lotnisk. Odnotowano łącznie 142 przypadki opóźnień powyżej 3 godzin, odwołań lotu lub braku miejsc dla podróżnych na pokładzie samolotu. Zgodnie z prawem europejskim przysługuje za to rekompensata.

Te dane dotyczą tylko lotnisk krajowych i nie uwzględniają opóźnionych lotów (o ponad 3 godziny) z innych krajów UE. Tak więc osób, które mogą liczyć na odszkodowanie za opóźniony lot jest o wiele więcej.

Od czego zależy wysokość odszkodowania za opóźniony lot?


Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy i wynosi:

  • 250 euro w przypadku lotów do 1500 km;
  • 400 euro w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km;
  • 600 euro dla dalszych lotów.


Odszkodowanie od LOT-u


Gdy leciałeś LOT-em, wystąp jak najszybciej do niego o wypłatę pieniędzy. W marcu 2017 r. SN (sygn. akt III CZP 111/16) stwierdził, że takie roszczeni przedawnia się po upływie roku.

Uwaga! Samo złożenie reklamacji nie przerywa biegu przedawnienia. Rok wcale nie jest długim terminem, jeśli linie lotnicze twierdzą, że opóźnienie lotu nie nastąpiło z ich winy. Owszem mogą się na to powołać w przypadku złej pogody, ale nie usterek technicznych czy awarii (to od przewoźnika zależy stan techniczny samolotów).


Odszkodowanie od innych europejskich linii


Tutaj czas na wystąpienie o wypłatę odszkodowania za opóźniony lot jest z reguły dłuższy - zazwyczaj wynosi 3 lata. Np. według przepisów Wielkiej Brytanii mamy na to aż 6 lat.

Uwaga! Większość pasażerów możesz jeszcze wnioskować o należne im od linii lotniczych pieniądze za niezgodne z planem loty w 2016 r. i 2015 r.


Co zrobić, gdy przewoźnik nie uzna Twoich roszczeń?


(albo nie odpowie na reklamację w ciągu 30 dni).

Możesz zwrócić się o pomoc do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W ubiegłym roku trafiło tam 5980 skarg, z czego aż 4646 dotyczyło opóźnień lotów.

Wraz ze skargą złóż:

  • kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika oraz jego odpowiedzi na Twoje pismo/e-mail;
  • kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.






Podobne wpisy:

Rachunek za telefon
Dofinansowanie do czynszu
Poradnia dietetyczna NFZ
Jakie badania piersi na NFZ?

czwartek, 31 sierpnia 2017, prawocywilneikarne


TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: